Talven kylmyyttä ei voi hallita, mutta työmaan olosuhteita onneksi voi. Mittarin painuessa miinuslukemiin työmaalämmitys mahdollistaa sisätöiden, kuten maalauksen tai betonivalujen, tekemisen haastavassakin säässä.
Työmaalämmityksessä energianlähteenä käytetään usein joko kaukolämpöä, kaasua tai polttoöljyä. Kaukolämmön saatavuus on erityisesti pääkaupunkiseudulla ollut viimeaikoina kiven alla, mutta nestekaasua ja polttoöljyä löytyy.
Nestekaasun huonona puolena on kaasulämmittimen palamistuotteena synnyttämä kosteus: kilo kaasua tuo peräti 11 litraa vettä huoneilmaan. Rakennuksen runkovaiheessa tämä ei ole ongelma, mutta sisätöissä ylimääräinen kosteus ei pääse haihtumaan vaan jää rakenteisiin.
Tästä syystä epäsuoraan polttoon perustuva polttoöljy on usein paras valinta sisätöiden lämmittämiseen. Lopputuloksena saadaan kuumaa ja kuivaa ilmaa, kun itse laite ja sen pakokaasut jäävät rakennuksen ulkopuolelle.
– Tankkauspartiolla saamme eri antureilla seurattua ilman kosteusprosenttia ja lämpötilaa ja pidettyä ne optimaalisella tasolla, logistiikkapäällikkö Kalle Saarinen sanoo.
Työmaalämmitystä suunnitellessa kalusto kannattaa mieluummin hieman yli- kuin alimitoittaa. Saarinen kehottaa arvioimaan tarpeen aina kylmimmän ajanjakson mukaan.
– Lämmittimiä voi aina laittaa pois päältä, jos niitä ei tarvitakaan, tai rakennukseen voi asentaa lämpötilaa automaattisesti säätelevän termostaatin, Saarinen sanoo.
Saarisen mukaan laitteiden koossa ei kannata liiaksi arkailla. Työmaat tuppaavat usein tilaamaan hieman liian pieniä lämmittimiä, joita sitten pidetään jatkuvasti päällä ja polttoainetta kuluu runsaasti. Suurempi kone voi olla jopa taloudellisempi, sillä sitä ei suuremman lämmitystehon vuoksi tarvitse pitää jatkuvasti käynnissä.
Saarinen muistuttaa varautumaan työmaalämmitystä suunnitellessa mahdollisiin vikatilanteisiin riittävällä lämmitysreservillä ja huomioimaan pakkasen vaikutuksen polttoaineen kulutukseen.
– Polttoaineen menekki vaihtelee lämpötilan mukaan, suurimmillaan kulutus on kun pakkanen laskee alle 10 asteeseen, Saarinen sanoo.
Tankkauspartio palvelee rakennustyömaita lämmitysasioissa tytäryhtiö Heat Rentin kautta nopeasti ja ketterästi. Yhdellä soitolla hoituu lämmityskaluston tilaus, kuljetus, asennus, säiliöiden tankkaukset sekä seuranta ja päivitys.
– Tavoitteenamme on tarjota asiakkaalle mahdollisimman vaivaton palvelu, jotta hän voi keskittyä rakennushankkeeseensa, Saarinen sanoo.
Palveluun kuuluu laitteiston etäseuranta eli esimerkiksi sähkökatkoksen tai laitteen vikatilanteen sattuessa Tankkauspartio saa asiasta heti tiedon ja pystyy parhaimmillaan kytkemään koneen takaisin käyntiin etänä.
Pienenä toimijana Tankkauspartion valttina on nopeus reagoida muuttuviin tilanteisiin. Työmaalämmityksen kysyntä on taas talven myötä noussut, mutta uusiakin asiakkaita pystytään palvelemaan.
– Koska olemme pieni yritys, kysynnän kasvaessa voimme vain mennä kauppaan ja hankkia lisää kalustoa. “Ei oota” meillä ei ole tapana myydä, Saarinen summaa.