Ajankohtaista

Mitä on varavoima ja miten se liittyy polttoaineeseen?

Kirjoittanut Tankkauspartio | 27.12.2022 9:23:00

Energian säästäminen ja varautuminen mahdolliseen sähköpulaan ovat olleet kuluneen syksyn ja talven suuria puheenaiheita. Yritysten on syytä varautua sähkökatkoihin ennalta varavoimakoneilla ja varastoimalla polttoainetta.

Varavoimalla turvataan kriittinen sähkön saanti

Varavoima tarkoittaa sitä, että sähkökatkon aikana sähköä tuotetaan omatoimisesti varavoimakoneella eli dieselgeneraattorilla. Varavoimakoneen kulutus voi olla jopa 300–600 litraa tunnissa.

Vanhemmissa kiinteistöissä on usein varauduttu poikkeustilanteisiin melko suurin polttoainesäiliöin, mutta uudemmissa kohteissa tilanne on usein toinen.

Pitkän ja laajan sähkökatkon sattuessa yrityksillä on siis joko oltava riittävästi dieseliä varastoituna omasta takaa tai niiden on saatava joku toimittamaan sitä. Muuten tärkeät sähkökäyttöiset koneet eivät pysy toiminnassa. 

Tankkauspartio varastoi polttoainetta asiakkaan puolesta

Varavoiman tarpeeseen varautuminen on näkynyt myös Tankkauspartiolla. Poikkeustilanteisiin varautuvat yritykset pyrkivät nyt varmistamaan, että polttoainetta saadaan tarpeen vaatiessa. 

Tankkauspartio tarjoaa kuukausimaksullista palvelua, jossa polttoainetta pidetään varastoituna asiakkaan puolesta. Sähkökatkon sattuessa dieseltoimitus on vain puhelinsoiton päässä.

– Olemme varautuneet dieselin kysyntäpiikkiin asiakkaiden puolesta, mutta laajan sähkökatkoksen sattuessa kaikkiin pyyntöihin emme pysty vastaamaan, Tankkauspartion logistiikkapäällikkö Kalle Saarinen sanoo.

Varavoimatarkistus syytä tehdä heti

Varautuminen on hyvällä tolalla, jos polttoainetoimituksista on jo tehty sopimus toimittajan, esimerkiksi öljy-yhtiön, kanssa. Saarinen kuitenkin kehottaa tarkistamaan sopimuksen ehdot ja toimitusten vasteajat, jotta tositilanteessa vältytään ikäviltä yllätyksiltä.

Saarinen muistuttaa huolehtimaan polttoaineen lisäksi varavoimakoneiden kunnosta ja asianmukaisesta huollosta.

– Kiinteistöistä vastaavien olisi nyt viimeinen aika tarkistaa, mitä varotoimista on sovittu ja mikä on toimintatapa, jos varavoimakoneita joudutaan ottamaan käyttöön, Saarinen sanoo.

– Eihän kukaan niitä haluaisi käyttää, mutta pakon edessä vaihtoehtoja ei oikein ole.